Funderingar kring existensen.

Jag börjar fundera över min existens.
Egentligen inte det här med vad som är meningen med livet och så.. jo kanske i viss mån men..
Jag funderar lite över vad jag tror på.
Kursen som jag går nu har fått mig att börja fundera över sådana här saker.
Jag har väl egentligen alltid sett mig som kristen, fast inte en "aktiv" sådan.
Fast jag börjar undra om det verkligen skulle kunna finnas en Gud.
Eller Den Gud som finns i bibeln.
För på ett sätt så känner jag inte att jag stämmer överens med den Gud som beskrivs där.
Och att man får höra av vissa präster som inte vill viga homosexuella, just för att det är emot "Guds ord" gör att jag heller inte vill tro på den Guden.
...
För jag känner såhär:
Och det finns en Gud och denna skulle haka upp sig på så små petitesser som t ex homosexualitet, så känns det som att denna Gud skulle vara väldigt mänsklig. Med fördomar och känslor.
Men är det verkligen så?
Jag vill inte tro på en sån Gud.
Jag vill tro på en Gud som älskar mig oavsett vem jag blir kär i och också har överseende med att jag faktiskt kan göra fel saker ibland. För jag är ju inte mer än människa.
Att man skulle straffas, känns inte som en sån Gud jag vill tro på.
Då får jag den där känslan av att Gud skulle vara "mänsklig", att denna skulle vara t ex trångsynt.
Och min bild av Gud är inte det.
Min Gud som jag skulle vilja tro på, hänger inte upp sig på sånt.
Jag vill att min Gud ska älska alla människor.
Sen kommer vi ju in på alla de människor som är t ex brottslingar på ett eller annat sätt och man kanske undrar om den Guden skulle vara förlåtande mot dessa.
Nej, jag vet inte hur jag ser på det.
Och här presenterar jag inte en färdig åsikt.
Så jag tycker inte jag behöver svara på det.
..
Det här är bara en fundering över allt.
Som jag gärna pratar med andra om.
För jag vet inte.
Jag har inte den minsta aning.
Det är därför det här är så otroligt intressant.
För INGEN kan veta säkert hur allt hänger ihop.
Men något "gudomligt" eller "magiskt", eller vad man nu vill kalla det, är det ju över att vi överhuvudtaget lever.
Att vi finns.
Att träden kommer ur ett frö t ex.
HUR går det till?
VAR kommer kraften ifrån?
Just Det som gör att fröet utvecklas?
Mm, jag undrar det.
Jag lämnar det här för den här gången.
Men återkommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0